AsasUntuk Menghasilkan Sebuah Majalah Sekolah (Bahagian 2)

Entri ini adalah merupakan sambungan dari entri PokCik yang pertama dulu Klik Sini
Bahagian ke 2 ini Pokcik nak tunjukkan sedikit asas mudah didalam penggunaan Adobe Indesign didalam penghasilan Majalah sekolah PokciK.

PokcIk menggunakan tapak yang PokCik dah siapkan awal awal lagi.

Langkah Pertama:

Kenal dahulu bahagian asas Tool didalam Adobe Indesign

>>>Bahagian ini paling banyak digunakan didalam kerja-kerja mereka letak bahan didalam sesuatu majalah<<<

1. PAGE

2. LAYER

3 dan 4. TEXT DAN RANGTANGLE FRAME ( LETAK GAMBAR)

5 dan 6. EDITING UNTUK UNDO

7. EDITING JENIS TEXT 






8 dan 9. SELECTION TOOL DAN DIRECT SELECTION TOOL





KEGUNAAN 

1. Page = Digunakan untuk melihat hasil keseluruhan susun atur majalah

2.Layer = Merupakan ruang kerja yang digunakan untuk segala jenis editing mengikut page

3.Text = Digunakan untuk meletakkan segala jenis tulisan didalam layer

4.Rectangle Frame = Digunakan untuk membuat tapak gambar atau bahan didalam layer

5+6..Edit + undo = Untuk undo kalau tidak mahu delete (CTRL+Z)

7. Text = function ini automatik keluar di tab atas apabila tool text digunakan. Khas untuk adjust             segala jenis fuction tulisan (kegunaan seperti Microsoft Word)

8. Selection Tool = digunakan untuk klik dan adjust saiz Rectangle Frame (tapak gambar)


9. Direct Selection Tool = Digunakan untuk klik gambar yang terdapat didalam Rectangle Frame (berfungsi untuk adjust gambar didalam frame)

Langkah ke 2

Kenal shortcut Key yang paling banyak digunakan bagi menyenangkan kerja-kerja Editing

1. ctrl + D = khas untuk letak gambar atau replace (ganti) gambar
2. ctrl+Z = khas untuk undo ( kalau malas select mana yang dipadam dan tekan delete )
3. ctrl+ (+/-) = untuk besar dan kecilkan ruang kerja.
4. tool (Selection Tool) kemudian tekan huruf W = untuk ruangan melihat semua Rectangle Frame      (rupa tapak kerja) dan (rupa sebenar majalah)
5. Cara untuk lihat hasil sebenar majalah apabila di cetak

Bahagian Pertama = KLIK SINI

0 comments: